Midwintertradities in Drenthe

Midwintertradities in Drenthe

In dit boek komen historisch onderzoek naar Drentse midwintertradities, volkskunde en literatuur over midwintertradities samen. Het boek laat zien dat tradities veranderen, dat tradities verdwijnen (katknuppelen), maar dat er ook weer nieuwe tradities ontstaan (nieuwjaarsduik). Van veel midwintergebruiken kent men de achtergrond en betekenis niet; in dit boek worden ze vanuit een historisch en volkskundig perspectief verklaard.

Door af te wisselen in het Drents en Nederlands kan ook de lezer die minder bekend is met het Drents zijn/haar kennis over de streektaal verbreden. Met dit doel zijn ook de bekende verhalen "A Christmas Carol" van Charles Dickens en "Het meisje met de zwavelstokjes" van Hans Christiaan Andersen vertaald in het Drents.

Over de auteurs
Abel Darwinkel is tekstschrijver, redacteur en presentator bij Taal & Tekst. Abel schrijft verhalen in het Drents en het Nederlands en leest regelmatig voor uit eigen werk. Ruim vijftien jaar heeft hij gewerkt als streektaalfunctionaris bij het Huus van de Taol in Beilen.

Henk Nijkeuter studeerde Nederlands en geschiedenis aan de lerarenopleiding Ubbo Emmius te Groningen. Hij volgde de opleiding tot archivaris aan de Rijksarchiefschool in Den Haag. Daarna voltooide hij de studie Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Henk is thans afdelingshoofd / gemeente- en rijksarchivaris bij het Drents Archief te Assen.
Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis