Mijn longen zijn van Denise

Op 14 januari 2008 ontving Rob de Jong zijn donorlongen. En daarmee het mooiste cadeau wat een mens kan ontvangen: het leven zelf.

Inmiddels is Rob ??n van de gezondste longgetransplanteerden in Nederland. In dit boek beschrijft hij het verloop van zijn longziekte en de transplantatie. Wat dit boek bijzonder maakt is de zoektocht die Rob ondernam naar zijn donor. Dat blijkt Denise te zijn, een 17-jarig meisje uit Haarlem, die naar aanleiding van de omstreden BNN donorshow al op 16-jarige leeftijd besloten had om na haar dood andere mensen een tweede leven te schenken. Met haar onzelfzuchtige daad heeft zij een aantal maanden later al de levens van de schrijver en vier anderen gered.

Dit boek is recht uit het hart geschreven. Hierdoor is het een emotioneel relaas geworden met de nodige ruimte voor zelfspot en humor. Het is een verhaal over oprechte liefde, overlevingsdrang en doorzettingsvermogen. Met dit boek wil de schrijver verwoorden dat wanneer je in een uitzichtloze situatie van je leven bent belandt, veel problemen met een positieve levensinstelling overwonnen kunnen worden. Door de ultieme gift van Denise is dit boek tevens een regelrecht pleidooi geworden voor donorregistratie.

Is Mijn longen zijn van Denise het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mijn longen zijn van Denise