Mijn naam is Selma

Volkskrant:

Mijn naam is Selma

Rank 314 Gelezen 762 Aan het lezen 15 Wil ik lezen 623 Favoriet 24 Recensies 18
Non-fictie Artikelen 5 Newsroom 3 Lijsten 7 Spots 5   Topics 0

Ze was zeventien toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Tot dan toe had het feit dat Selma joods was geen grote rol in haar leven gespeeld, maar nu werd het ineens een kwestie van leven en dood. Hoewel ze in 1942 werd opgeroepen om zich te melden voor een werkkamp, wist ze daar onderuit te komen. Ze sloot zich aan bij het verzet: onder de naam Margareta van der Kuit, ofwel Marga, vervalste ze documenten en koerierde ze door het hele land. Verscheidene keren ontsnapte ze aan de nazi’s, maar in juli 1944 werd ze verraden en via kamp Vught naar Ravensbrück getransporteerd. Anders dan haar zusje Clara en haar ouders overleefde ze de gruwelen van het kamp. Al die tijd wist niemand dat ze joods was, en niemand kende haar echte naam. Pas na de oorlog durfde ze die weer uit te spreken: Selma.

Literaire non-fictie algemeen

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Rebekka W.R. Bremmer

Evy De Brabander Hebban Recensent

Toegankelijke autobiografie

door: Evy De Brabander 2 reacties

Sommige verhalen uit de Tweede Wereldoorlog verdienen het verteld te worden. Niet omdat ze een enorm historisch belang hebben, maar omdat ze de gruwelen het hoofd lijken te bieden door kracht en moed. Mijn naam is Selma van Selma van de Perre is daar absoluut een goed voorbeeld van.

De Joodse...

Reacties op: Mijn naam is Selma