Shylock

NRC:

Shylock is mijn naam

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 5 Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

‘Wie is die man, papa? Wat doet hij hier?’
Simon Strulovitch is een rijke kunstverzamelaar en filantroop. Zijn vrouw is weg, zijn dochter is ontspoord, dus hij kan wel een luisterend oor gebruiken. Als hij Shylock ontmoet op een begraafplaats in de ‘Golden Triangle’ in Cheshire (een gebied van welvarende dorpen en stadjes) nodigt hij hem met graagte thuis uit. Het is het begin van een opmerkelijke vriendschap.
Elders in de Golden Triangle wentelt de rijke en manipulatieve Plurabelle (ook wel bekend als Anna Livia Plurabelle Schoonheid is voor Eeuwig Christine) zich in haar wereldje van plastische chirurgie en dure feestjes. Ze deelt een vileine kijk op de mens en een stekelig gevoel voor humor met haar vertrouweling D’Anton, die graag voor cupido speelt en die zijn oog heeft laten vallen op de dochter van Strulovitch. Er staat een pond vlees op het spel…
Howard Jacobsons versie van The Merchant of Venice buigt de tijd in ons voordeel en stelt de vraag wat het in het huidige tijdsgewricht betekent om vader te zijn, een jood, en een mens die genade kent. ‘Dit is voor iedereen het meest verontrustende Shakespeare-stuk, maar voor een schrijver die toevallig ook joods is, tevens de moeilijkste uitdaging.’

Oorspronkelijke titel
Shylock is my name
Nijgh & Van Ditmar
05 april 2016
19 april 2016

Reacties op: Shylock is mijn naam