Volkskrant:
De Morgen:

Missoula

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 3   Topics 0

Een onderzoek van het Amerikaanse Department of Justice in 2014 toont aan dat in Amerika elk jaar zeker 110.000 vrouwen tussen de 18 en 24 jaar te maken hebben gehad met seksueel misbruik. Vrouwen zijn echter meestal terughoudend met aangifte doen omdat de dader vaak een bekende is. Verkrachting door een bekende is net zo goed een misdrijf, maar in tegenstelling tot diefstal of witwassen wordt het slachtoffer zelf vaak met wantrouwen bekeken. Met name wanneer het slachtoffer seksueel actief is of gedronken had ten tijde van het voorval. Missoula, een stad in het Amerikaanse Montana, is een typische studentenstad met een levendige sociale scene. Het Department of Justice onderzocht daar 350 aanrandingen waarvan tussen 2008 en 2012 aangifte was gedaan. Slechts een paar van de gevallen werden door de lokale autoriteiten vervolgd.

Jon Krakauer vertelt over verschillende ervaringen van vrouwen in Missoula: over de nachten waarop ze verkracht werden, hun fysieke trauma, de psychologische schade en het argwaan waarmee ze behandeld werden door de politie en hun omgeving. Het is een verbijsterend en somber makend relaas, geschreven als een doodenge thriller.

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus