Montana

Humo:

Montana

Rank 7967 Gelezen 39 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 28 Favoriet 3 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Een ijzersterk, meesterlijk debuut voor de lezers van Jonathan Franzen, David Vann en Cormac McCarthy

Nadat hij Benjamin Pearl, een ondervoede, verwilderde jongen die in de wildernis van Montana woont, probeerde te helpen komt maatschappelijk werker Pete Snow oog in oog te staan met Jeremiah, de ernstig getroebleerde vader van de jongen. Met moed en omzichtigheid weet Pete langzaam het vertrouwen te winnen van deze kluizenaar. Terwijl Petes eigen gezin uit elkaar valt, trekken de activiteiten van Jeremiah de aandacht van de FBI. Pete raakt verzeild in een klopjacht waaruit niemand zonder kleerscheuren tevoorschijn zal komen.
In deze verpletterende en beeldende roman verkent Smith Henderson de complexe vragen die begrippen als vrijheid, genade, achterdocht en anarchie met zich meebrengen. Hij schetst op briljante wijze een beeld van de tegenstrijdigheden die Amerika kenmerken. Montana is een onvergetelijk, voor niets terugdeinzend debuut dat de entree van een groot literair talent markeert.

De pers over Montana
‘Bijna vijfhonderd pagina’s lang onthoudt Henderson de lezer geen enkel detail van het harde leven in Montana. Wie wordt er vrolijk van zoveel ellende? Toch lees je door. Wat het verhaal zo aangrijpend maakt, is hoe het contrast tussen Pete en de mensen die hij probeert te helpen, gaandeweg vervaagt. De taak van de lezer is niet te veroordelen, maar mede-leven te tonen.’ **** NRC Handelsblad
‘Een boek dat klinkt als een lied van Tom Waits.’ The Guardian
‘Geen enkele debuutroman is zo overtuigend en beeldend geschreven als Montana.The New York Times

Populaire fiction algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
15 februari 2017
21 februari 2017

Americana ten top!

door: Mads Bruynesteyn 1 reactie 1 like

‘Een boek over Trump-stemmers’ staat er op een aanbevelingssticker in de boekhandel. De sticker is geplakt op Montana, de debuutroman van de Amerikaan Smith Henderson. Hoewel het verhaal zich afspeelt in het tijdperk Reagan en de personen in het boek weinig van doen hebben met politiek, kan de...

Reacties op: Montana