Mr. Max Moszkowicz, de pleitvader: vechten voor recht

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Hij wordt geroemd en gevreesd, speelt de hoofdrol in opzienbarende rechtzaken, is regelmatig in het nieuws en behoort inmiddels tot de 'bekende Nederlanders'. Het leven van mr. Max Moszkowicz staat in het teken van de strijd tussen goed en kwaad.
Het kwaad, in zijn ergste vorm, ervaart de jonge Max al vroeg. In zijn puberteit ondervindt hij de verschrikkingen van Auschwitz en de indrukken die hij daar opdoet zijn van beslissende invloed op zijn wereldbeeld.
Ervaren in het overleven ontwikkelt Moszkowicz een succesvolle praktijk als advocaat. Hij wekt verbazing en zaait verwarring, dwingt respect af en roept irritatie op, maar vooral bewondering.
In vakkringen wordt hij vaak geprezen, door collega's en rechters, zelfs door officieren van justitie. En zijn cliënten dragen hem op handen. Maar toch, waarom bepleit hij met zo veel toewijding de zaak van misdadigers die door velen schuldig worden bevonden? Omdat hij zelf de meest onmenselijke vorm van onrecht ondervond?
Moszkowicz roept vragen op en beantwoordt ze vanuit een levendige interesse voor mens, maatschappij en ethiek.
Ondanks, of misschien dankzij de gebeurtenissen in zijn jeugd koestert hij opmerkelijk milde denkbeelden. Maar waar nodig kan hij ook hard zijn: 'going slowly, but with a heavy stick' luidt zijn devies.
Zijn praktijk vormt een fascinerend en intrigerend verhaal. In Mr. Max Moszkowicz, advocaat tekende journalist Henk ten Berge dat verhaal op uit de mond van de meester zelf.
BBNC Uitgevers

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker