Mungo

Volkskrant:

Mungo

Rank 760 Gelezen 217 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 293 Favoriet 19 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 2   Topics 0

De protestantse Mungo en de katholieke James leven in de hypermannelijke en gevaarlijke buitenwijken van Glasgow. Van gezworen vijanden worden ze beste vrienden wanneer ze beiden een toevluchtsoord vinden in de duiventil die James voor zijn prijswinnende duiven heeft gebouwd.

De vriendschap verandert langzaam in liefde, maar Mungo moet er alles aan doen zijn ware zelf en zijn ware liefde geheim te houden – met name voor zijn oudere broer Hamish, een meedogenloze bendeleider. Dan stuurt Mungo's moeder hem met twee onbekenden op een kampeertrip die zijn leven voorgoed verandert. Vindt hij de moed en de kracht terug te keren en is er een toekomst voor Mungo met James?

De tweede roman van Stuart is wederom een pageturner van formaat en zowel een levendig portret van het leven van de arbeidersklasse als een diep ontroerend en zeer spannend verhaal over de geheime liefde tussen twee jongens.

Kitty Pouwels Josephine Ruitenberg
Nieuw Amsterdam
07 april 2022
07 april 2022

SofieDeBraekeleer Hebban Recensent

Woorden voor het onbenoembare

door: SofieDeBraekeleer 3 likes ebook

Douglas Stuart, die we kennen als Booker Prize winnaar van 2020 voor zijn debuut Shuggie Bain, is terug en hoe. De Schot uit Glasgow toont met Mungo opnieuw zijn virtuositeit. De mooie vertaling van het boek in het Nederlands is van Kitty Pouwels en Josephine Ruitenberg.

Mungo is de jongste telg...

Reacties op: Mungo