Mungo

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

De protestantse Mungo en de katholieke James leven in de hypermannelijke en gevaarlijke buitenwijken van Glasgow. Van gezworen vijanden worden ze beste vrienden wanneer ze beiden een toevluchtsoord vinden in de duiventil die James voor zijn prijswinnende duiven heeft gebouwd. De vriendschap verandert langzaam in liefde, maar Mungo moet er alles aan doen zijn ware zelf en zijn ware liefde geheim te houden - met name voor zijn oudere broer Hamish, een meedogenloze bendeleider. Dan stuurt Mungo's moeder hem met twee onbekenden op een kampeertrip die zijn leven voorgoed verandert. Vindt hij de moed en de kracht terug te keren en is er een toekomst voor Mungo met James? De tweede roman van Stuart is wederom een pageturner van formaat en zowel een levendig portret van het leven van de arbeidersklasse als een diep ontroerend en zeer spannend verhaal over de geheime liefde tussen twee jongens.
De pers over Shuggie Bain:
'Hij is haar laatste splintertje hoop, zij is de stralende zon van zijn universum. Tot ze implodeert: Shuggie Bain schetst een schrijnend portret van een moeder en een zoon en van vernietigende armoede.' de standaard
'Overrompelend boek. Een roman over kinder- en moederliefde, die van het onvoorwaardelijke soort. Ondanks alles. De kracht van Shuggie Bain is hoe confronterend écht het boek aanvoelt.' trouw
'Absoluut fantastisch. Een van de beste debuutromans die ik in jaren heb gelezen.' Karl Ove Knausgård
'Weergaloze roman. Een boek dat hoop biedt voor verlossing uit verschrikkelijke omstandigheden.' nederlands dagblad
'Wat een geweldig debuut. [...] Stuart vond een volmaakt evenwicht tussen indringend beschreven misère, galgenhumor en hartverwarmend liefderijke scènes. Formidabel zakdoek-paraatboek.' Dirk-Jan Arensman, vpro-gids
'Zo'n prachtig boek.' Paul de Leeuw

Kitty Pouwels Josephine Ruitenberg
Nieuw Amsterdam