Na de val

Ik: ‘Dus je wilt dood?’
Hij: ‘Ja.’
Ik: ‘Liever vandaag dan morgen?’
Hij: ‘Ja.’

Journalist Resi Lankester is halverwege de twintig wanneer haar vader, een excentrieke Amsterdamse boekhandelaar, van driehoog uit het raam springt. Hij overleeft de val niet. Tien jaar later wordt ze voor haar werk gevraagd een interviewreeks met kinderen van ‘zelfmoordouders’ te maken. De nabestaanden die ze spreekt vertellen openhartig over de heftige nasleep van de zelfgekozen dood van hun vader of moeder.

Aangemoedigd door de openheid van deze volwassen kinderen besluit ze haar eigen verhaal en dat van haar overleden vader te reconstrueren. Op zoek naar antwoorden over hem, zichzelf en hun liefdevolle maar complexe vader-dochterrelatie duikt ze voor het eerst in de vele verhuisdozen vol kaartjes, brieven en dagboeken van haar vader. En durft ze eindelijk de audio-opnames die ze destijds als journalist-in-de-dop maakte terug te luisteren: gesprekken waarin haar vader onomwonden vertelt dat hij niet meer wil leven.

Na de val is een indrukwekkende zoektocht naar antwoorden op de vele vragen waar je als nabestaande mee te maken krijgt.
Nijgh & Van Ditmar
21 januari 2020