Na de val

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Spots 1   Topics 0

Ik: ‘Dus je wilt dood?’ Hij: ‘Ja.’ Ik: ‘Liever vandaag dan morgen?’ Hij: ‘Ja.’
Journalist Resi Lankester is halverwege de twintig wanneer haar vader, een excentrieke Amsterdamse boekhandelaar, van driehoog uit het raam springt. Hij overleeft de val niet. Tien jaar later wordt ze voor haar werk gevraagd een interviewreeks met kinderen van ‘zelfmoordouders’ te maken. De nabestaanden die ze spreekt vertellen openhartig over de heftige nasleep van de zelfgekozen dood van hun vader of moeder.
Aangemoedigd door de openheid van deze volwassen kinderen besluit ze haar eigen verhaal en dat van haar overleden vader te reconstrueren. Op zoek naar antwoorden over hem, zichzelf en hun liefdevolle maar complexe vader-dochterrelatie duikt ze voor het eerst in de vele verhuisdozen vol kaartjes, brieven en dagboeken van haar vader. En durft ze eindelijk de audio-opnames die ze destijds als journalist-in-de-dop maakte terug te luisteren: gesprekken waarin haar vader onomwonden vertelt dat hij niet meer wil leven.
Na de val is een indrukwekkende zoektocht naar antwoorden op de vele vragen waar je als nabestaande mee te maken krijgt.

Literaire non-fictie algemeen
Nijgh & Van Ditmar
14 januari 2020
21 januari 2020

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Marieke Scheers

Marieke Scheers Hebban Recensent

Resepectvol boek over leven na de zelfdoding van een ouder

door: Marieke Scheers

Resi Lankester is freelancejournalist en fotograaf gespecialiseerd in gezondheid en reizen. Ze debuteert met het boek Na de val, zoektocht van een achterblijver (2020) over hoe het is om als kind achter te blijven na de zelfdoding van een ouder. Lankester is 26 jaar als haar vader van driehoog uit...

Reacties op: Na de val