Nederlandse reisliteratuur in 80 en

Reisverhalen horen tot de oudst overgeleverde literaire teksten. De avonturen van beroemde reizigers uit voorbije tijden, zoals Gilgamesj, Odysseus, Sint Brandaan, Gulliver, Robinson Crusoe en J. Kessels, zijn geliefd bij jong en oud.
Sommige reisverhalen zijn bedoeld als feitelijke weergave van een interessante reis, vaak voor strikt particulier gebruik, andere zijn geschreven als spannende avonturenroman of godvruchtige parabel.
Een bloemlezing zou als het even kan een overzicht moeten geven van de verschillende stromingen in de reisliteratuur, dus fictie én non-fictie, zakelijk én fantastisch, literair én niet-literair, toeristisch én professioneel. In De Nederlandse reisliteratuur in 80 en enige verhalen komen al die verschillende genres aan bod. Door de chronologische ordening wordt de ontwikkeling van het reisverhaal door de eeuwen heen zichtbaar met als resultaat een gevarieerde en bijzondere bloemlezing.

Jan Blokker (1952) is historicus, publicist en auteur van onder meer Als de wereld vergaat, ga ik naar Nederland (2007), Alle wegen naar Rome (2009) en Oorlog in je achtertuin (2010).

Is Nederlandse reisliteratuur in 80 en het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Nederlandse reisliteratuur in 80 en