Neoliberalisme

Neoliberalisme

In het publieke debat is in de loop der jaren veel kritiek geleverd op het neoliberalisme, maar wat dit neoliberalisme precies inhoudt, blijft meestal vaag. We denken al snel aan Thatcher en Reagan en aan het ruwe Anglo-Amerikaanse kapitalisme. Nederland kent echter een eigen neoliberale traditie, die veel verder teruggaat dan tot nu toe werd gedacht.
Bram Mellink en Merijn Oudenampsen onderzoeken de oorsprong en de invloed van het neoliberalisme in Nederland. Hun zoektocht voert ver buiten de Haagse kaasstolp en begint al in de jaren vijftig, toen Friedrich Hayek en een kleine club geestverwanten een nieuwe economische filosofie verkondigden: het neoliberalisme. Volgens hen moest de overheid het marktmechanisme niet corrigeren, maar juist actief aanjagen.

De Nederlandse neoliberalen richtten geen eigen politieke partij op, maar voerden een ideeënstrijd bínnen bestaande partijen en instellingen. Wat behelsde dit neoliberalisme? Welk stempel drukte het op de politiek en op de beleidsvorming?

Bram Mellink (1985) is historicus aan de Universiteit van Amsterdam. Merijn Oudenampsen (1979) is als socioloog en politicoloog verbonden aan de Université Libre de Bruxelles. De afgelopen jaren deden zij samen onderzoek naar de geschiedenis van het neoliberalisme in Nederland.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen