Nete

Nete

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Young adult   Topics 0
Hertogdom Brabant, 1473
Wanneer de 13-jarige Nete wees wordt, gaat ze op zoek naar haar verloren zus. De zoektocht brengt haar langs de steden van Brabant, waarbij ze een bonte bende aan vrienden en vijanden tegen het lijf loopt. Als de Zwarte Raaf haar pad kruist en ze de vreselijke waarheid over haar moeders dood te weten komt, slaat Nete op de vlucht. Opgejaagd door deze heks raakt ze verstrikt in een web van magie en geheimen, tot ze hulp krijgt uit onverwachte hoek en ontdekt dat vriendschap meer waard kan zijn dan een bloedband.

Deze historische jeugdroman met een vleugje magie stort de 13-jarige wees Nete in een wervelend avontuur vol gevaren, geheimen en magie. Wanneer ze hulp uit onverwachte hoek krijgt, ontdekt Nete dat vriendschap meer waard kan zijn dan een bloedband.

“Wanneer ik schrijf, zit ik niet op een stoel, vliegen mijn vingers niet over het toetsenbord. Ik beleef het verhaal: zie de beelden, hoor de geluiden, voel wat mijn personages voelen. Ik ruik en proef de smaak van het verhaal. Mijn handen volgen automatisch. Zo gebeurt het telkens weer dat mijn personages met mij op de loop gaan en iedereen verrassen, ook mijzelf.”

Lyne Uytterhoeven (°Leuven, 1986) is sociaal werkster in Brussel. Na het verslinden van de dikste boeken tijdens haar jeugdjaren begon ze zelf te schrijven op haar zestiende. Ze volgde diverse schrijverscursussen bij Wisper, Creatief Schrijven en CVO De Kunstbrug die haar enthousiasme verder aanwakkerden. Sindsdien vloeien de verhalen uit haar pen in grote variaties, van kortverhalen tot romans, van kinderverhalen tot historische fictie. Maandelijks keert ze uit Gent terug naar haar Leuvense roots om met de Friday Night Writing Party de sterren van de hemel te schrijven. Met deze schrijversgroep publiceerde Lyne in 2016 de kortverhalenbundel ‘Miramar mysteries’ bij Uitgeverij Het Punt. Rond Kerst 2017 publiceerde ze ‘Dochters van het Elfenwoud: Over de Elfengrens’ bij Uitgeverij Beefcake Publishing.
Met ‘Nete’ werd Lyne een van de vijf finalisten van de Zoute Zoen 2016, een wedstrijd voor het beste Nederlandstalige jeugdboek. Na schrijfbegeleiding door Ed Franck herwerkte ze het boek grondig tot het exemplaar dat u nu in handen heeft.

Lyne’s kortverhalen en schrijfnieuws zijn te vinden op www.lyneswritingcorner.wordpress.com en op Lyne’s Writing Corner op facebook.

Kind & Jeugd , Young Adult
Kramat
25 juli 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,95

Lezersrecensies (1)

Mooi middeleeuws verhaal!

door: Pierre MG Peeters 1 like
Heerlijkheid Mechelen augustus 1459, een prachtig meisje wordt geboren aan de samenvloeiing van de Grote en de Kleine Nete, en wordt naar hen genoemd. Vader Rikke en pasgeboren Nete, moeten hals over kop vluchten, moeder Elise noodgedwongen achterlatend. Wanneer Nete dertien jaar wordt, sterft haar...