Niemand is een eiland

Wie wil je zijn in jouw wereld? Welke betekenis wil jij geven aan jouw leven? In ‘Niemand is een eiland’ kijkt auteur Lieuwe Koopmans van een afstand naar onze gerichtheid op succes en eigen levensgeluk. Hij gooit de knuppel in het hoenderhok en stelt dat regie hebben over je leven een illusie is en het ideaal van autonomie een doodlopende weg.
We hebben elkaar nodig
Niet autonomie, maar verbinding is de weg naar zelfrealisatie. Een succesvol leven is een leven waarin wij erkennen dat we kwetsbaar zijn. Vanuit die kwetsbaarheid kunnen we opnieuw voelen dat we de ander nodig hebben en dat de ander ons nodig heeft. Ons levensgeluk is gelegen in de betekenis die wij voor anderen en de wereld om ons heen kunnen hebben. Koopmans put in dit betoog uit bronnen in de filosofie, religie, psychologie en biologie en verbindt deze met concepten vanuit de Transactionele Analyse en het werk van de Oostenrijkse psychiater Victor Frankl rond zingeving.
De auteur prikkelt je onderweg om aan de hand van voorbeelden, vragen en oefeningen jouw eigen pad naar vervulling van jouw betekenis kritisch onder de loep te nemen. Dat brengt je nieuwe inzichten, verassende doorkijkjes, beangstigende gedachten en mogelijk een antwoord op de vraag wie jij wil zijn in jouw wereld.

Is Niemand is een eiland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Niemand is een eiland