Niemand loopt de weg

Niemand loopt de weg

‘Niemand loopt de weg’ gaat over het geheim van stilte. Stilte is de basis van ons zijn. Ze is achter en in de ervaring en gedachte van dit ogenblik. Met stilte wordt niet alleen afwezigheid van geluiden van buiten of lawaai van binnen bedoeld. Stilte omvat de dimensie van het pure zijn, van het open en absolute bewustzijn.
Door aandachtig, ontspannen en gelijkmoedig te luisteren begeven wij ons in deze dimensie. Hoe meer wij ons overgeven aan dit luisteren, des te meer openbaart stilte zich aan ons. Volmaakt luisteren is niets anders dan stilte van het open bewustzijn.
Op een aanschouwelijke manier laat de schrijver ons zien hoe de ervaring van stilte systematisch kan worden verdiept door ons los te maken van gebruikelijke identificaties, voorkeuren, ideeën en projecties. Dat geldt trouwens ook voor de hardnekkige illusie van een lange en moeilijke spirituele weg die we moeten afleggen. Want we hebben het doel al bereikt, we waren daar altijd al.

Richard Stiegler (1963) is natuurgeneeskundige. Hij is sinds 1988 werkzaam als zelfstandig psychotherapeut en daarnaast actief als cursusleider voor transpersoonlijk proceswerk en als meditatieleraar. In 2001 richtte hij zijn eigen school voor transpersoonlijke psychologie op die mensen in hun psychische en spirituele ontwikkeling ondersteunt en begeleidt. Informatie: www. seeleundsein.com.
Religie & Spiritualiteit
Synthese