9789493245174_front

Niet van hier

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

Twee vrouwen proberen een bestaan op te bouwen buiten hun geboortegrond. De Argentijnse Nita, opgegroeid op de pampa’s, droomt ervan om als journaliste de wereld te informeren over maatschappelijke misstanden, maar belandt op het platteland in Italië. Fettje, afkomstig uit een intellectueel Nederlands gezin, verliest als puber haar hart aan het primitieve boerenleven in Umbrië. De twee leren elkaar kennen op de tabaksplantages en hun levens lopen compleet anders dan ze zich hadden voorgesteld. In deze roman, die op ware verhalen is gebaseerd, overstroomt de Tiber, worden blauwe plekken bedekt en komt sla uit de jungle. Het gaat over schone schijn en strijdlust. Over vluchten en het verlangen om vast te houden. Over verwachtingen naar vrouwen en mensen die ‘niet van hier’ zijn en hoe deze mensen zich al dan niet schikken in hun lot. Niet van hier speelt zich onder meer af in Groningen, Madrid, Buenos Aires en Berlijn, maar vooral in Italië, een land dat drijft op immigranten.

Palmslag
29 november 2021