Niet zonder elkaar

Niet zonder elkaar

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 2 Spots 2   Topics 0

Bloembestuiving: geen proces laat zich gemakkelijker bekijken in een tuin met bloemen, een wegberm in de polder, een plantenkas of een zomerweide in de bergen. Insecten, verschillend in uiterlijk en gedrag, haasten zich van bloem naar bloem. Dat er onder dit idyllisch schouwspel een harde strijd schuil gaat met verleiding, concurrentie en bedrog, zou je op het eerste gezicht niet verwachten. In het bestuivingsproces raken de plantenwereld en het dierenrijk elkaar niet alleen, maar zijn ze met elkaar verstrengeld. Het belang is immens: 70% van onze voedselgewassen is aangewezen op insectenbestuiving. 'Niet zonder elkaar' is een breed opgezet, handzaam en toegankelijk boek over bloembiologie in al haar facetten: de vele ontdekkingen, evolutie, diergedrag, natuurbescherming en toepassingen in land- en tuinbouw. De zeer diverse bestuivingsmechanismes komen aan de orde, waarbij flora en teeltgewassen, bijen & hommels, vlinders, kevers en zweefvliegen prominent in beeld zijn. Het blikveld is mondiaal, maar de meeste voorbeelden liggen in West-Europa. Doel van de makers: een moderne en waardige opvolger presenteren van 'De bloemen en haar vrienden' van Jac.P. Thijsse uit 1934. Auteur Louis Schoonhoven, oud-hoogleraar entomologie uit Wageningen, schreef dit toegankelijke boek samen met andere kenners uit de wereld van de bloembiologie, bijenhouderij, landbouw en natuurbescherming: Koos Biesmeijer (Naturalis), Gerard Oostermeijer (UvA), Kars Veling (Vlinderstichting), Nederlandse BijenhoudersVereniging e.v.a.

Onderwijs & Wetenschap
Samenwerkende Uitgevers VOF