Nike

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De Ferrari onder de sportschoenen. In 1977 waagde Nike de sprong naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Nederland was het eerste land in Europa waar het inmiddels wereldberoemde sportmerk zich vestigde, en waar nog altijd het Europese hoofdkantoor zit. Marketeer en sportfanaat Michel Lukkien startte met zijn bedrijf Warming Up Sports de marketingcampagne voor Nike in Nederland. In dit boek vertelt hij hoe Nike Nederland aan het hardlopen kreeg. Van de start in zijn huiskamer, via de marketingstrategie tot het succes: de explosieve groei van de hardloopsport en van Nike in Europa. Naast het chronologische verhaal, met veel anekdotes, bevat het boek thematische hoofdstukken over de zakelijke aspecten die doorslaggevend waren voor dit succes. Zoals de wetenschappelijke research die Nike uitvoerde om de 'Ferrari onder de sportschoenen' te ontwikkelen, de lauwe reactie van de concurrentie en uiteindelijk de gekte die ontstond toen de jeugd van Nederland de kleurrijke hardloopschoen ontdekte als de meest geliefde vrijetijdsschoen.

Nieuw Amsterdam
01 januari 2008