‘Nooit iets doen op de normen van een ander’

‘Nooit iets doen op de normen van een ander’

In februari 2007 reisden Jan Luitzen en Mik Schots af naar Barcelona voor een ruim tweeënhalf uur durend gesprek met Johan Cruijff. Frank en vrij pratend ging de voetballegende geen onderwerp uit de weg. Een deel van het materiaal gebruikten de interviewers vervolgens voor hun biografie Wie is Johan Cruijff, maar de integrale tekst van het openhartige gesprek bleef ongepubliceerd.

Tot nu, want de 75ste geboortedag van Johan Cruijff op 25 april 2022 vormt de perfecte aanleiding het alsnog in boekvorm te laten verschijnen. In het gesprek laat Cruijff op zijn eigen onnavolgbare wijze, associatief redenerend, zijn licht schijnen over allerlei grote, nog steeds actuele voetbal- en privékwesties. Onderwerpen als ‘Motiverende rancune’, ‘Echtelijke liefde’, ‘Onvervuld bondscoachschap’ en ‘Onbetrouwbare judassen’ komen aan bod.

Daarnaast reflecteren Luitzen en Schots ‘met de kennis van nu’ op zijn woorden en vertellen ze onthullende en hilarische verhalen over de obstakels en ervaringen die ze ondervonden tijdens het schrijf- en interviewproces en hun twee reizen naar Barcelona. Kortom, een must-read voor alle Cruijff-liefhebbers.

Gezondheid & Psychologie
Mens en maatschappij algemeen
Balans
19 april 2022
30 april 2022
9789463822091

Reacties op: ‘Nooit iets doen op de normen van een ander’