Nudge

Rank 6809 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Nuttige en praktische kennis voor leiders, managers, beleidsmakers, leraren en ouders om ervoor te zorgen dat de mensen onder hun hoede betere, gezondere, duurzamere keuzes maken. Hoe kunnen wij de mensen in onze samenleving ertoe brengen om de juiste keuzes te maken, keuzes waardoor ze gezonder en gelukkiger worden en waardoor ze over meer welvaart en vrijheid beschikken? We kunnen mensen met zachte hand met een nudge naar betere keuzes leiden, zonder hen te beperken in hun keuzevrijheid. Bijvoorbeeld door in schoolkantines gezonde voeding op ooghoogte te zetten, of door meer betrokkenheid bij pensioenen te creëren door sommige spaarplannen opt-out te maken in plaats van opt-in. Sinds de publicatie van Nudge in 2008 heeft het boek veel teweeggebracht. Thaler en Sunstein zijn adviseurs geworden van de regering van Barack Obama. David Cameron heeft het boek required reading gemaakt voor al zijn partijgenoten. Dit boek toont op baanbrekende wijze hoe kleine beleidswijzigingen grote impact kunnen hebben.

Carla Zijlemaker
Business Contact