Ober, er zit natuurkunde in mijn soep

NRC:

Ober, er zit natuurkunde in mijn soep

Gelezen 12 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0

Wetenschapper en tv-presentator Helen Czerski legt in dit boek de mooiste ideeën uit de natuurkunde uit aan de hand van het dagelijks leven.

Met humor en aanstekelijke nieuwsgierigheid laat Czerski zien hoe vertrouwde zaken als een koffievlek of ketchupfles een licht kunnen werpen op valwinden, medische tests en onze energiebehoefte in de toekomst. Want juist in de dingen waar we normaal gesproken niet over nadenken zitten de principes verstopt die verklaren hoe het menselijk lichaam, de wereld en zelfs het hele universum werken.

Als je eenmaal weet welk natuurkundig principe betrokken is bij een ei koken of een magneet op de koelkast plakken, zullen de stukjes van een veel grotere puzzel op hun plek vallen. Dit prachtig geschreven en toegankelijke boek maakt dat je zelf overal natuurkunde in herkent, je nooit meer om een goed verhaal verlegen zit én je eindelijk te weten komt wat je broodrooster met de rest van het universum gemeen heeft.

Literaire non-fictie algemeen
Maven Publishing
24 april 2017
11 oktober 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Miriam

Evy De Brabander Hebban Recensent

De steile beklimming van de berg natuurkunde

door: Evy De Brabander 1 reactie 1 like

Hoe zit de wereld in elkaar? Dat is een vraag die ieder van ons zich toch wel al eens in zijn of haar leven heeft gesteld. Toch is het geen kwestie die je in vijf minuten kan uitpluizen en kan het sommigen onder ons zelfs een leven lang bezighouden. Helen Czerski is zo iemand en neemt ons in Ober,...

Reacties op: Ober, er zit natuurkunde in mijn soep