Ode aan De Kelderklasse

Verstopt achter tribunes, slootjes en kleedkamers schuilt een wereld waarin ieder weekend onvoorwaardelijke liefde, nostalgie en tragiek hand in hand gaan. Een wereld van grabbelende keepers, struikelende spitsen en doelpogingen over het vangnet. Van de eeuwige wissel, de katerige vlagger en scheefgetrokken kalklijnen. Het is de wereld van De Kelderklasse.

‘Ode aan De Kelderklasse’ is een bijbel voor en een eerbetoon aan alle amateurvoetballers die ooit grote voetbaldromen hadden, maar nu slechts genieten van ieder moment dat ze op en om een voetbalveld staan. Een bundel gevuld met de geur van nat gras, stinkende scheten op een kleedkamerbankje en die arme laatste snack. Een ode aan onze onvoorwaardelijke liefde voor veld 6, de zaag en kantinebier. Maar ook aan de groten der aarde. Aan Frenkie, Vivianne, Jasper en Dick. Van Meel staat aan de zijlijn en geeft commentaar. Het zit ’m in de details.

Dion van Meel is columnist, docent Nederlands en keeper in de reserve 3e klasse zaterdag.

Is Ode aan De Kelderklasse het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ode aan De Kelderklasse