Oekraine en De Krim

Oekraine en De Krim

Oekraïne. Een veel gehoorde naam de laatste tijd en dan vooral omdat er een passagiersvliegtuig is neergeschoten.
Wat is dat eigenlijk voor een land: Oekraïne.
Vrijwel iedereen weet wel dat het in het oosten van Europa ligt en vrijwel iedereen weet ook wel dat het “vroeger” bij Rusland hoorde. Nu is het een zelfstandig land maar dan wel met een sterk verdeelde bevolking.
Waarom is er zoveel interesse voor dit land van de zijde van zowel de Europese Unie, De Verenigde Staten van Amerika als van Rusland. Wil Rusland het land weer inlijven om weer te komen tot het Rusland zoals dat onder Stalin bestond? Willen de Verenigde Staten dit voorkomen door meer macht in Europa te verkrijgen met behulp van de NATO? De Europese Unie lijkt een ongebreidelde landhonger te hebben en wil, om die te stillen, zoveel mogelijk landen aan zich binden. Is dat om zéér ruim betaalde baantjes te scheppen voor Europese politici en hun vriendjes of is dat om meer macht of is het werkelijk om andere landen te verheffen naar ons economisch niveau?
Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Brave New Books
30 juni 2020