Olympische Spelen

Bahamontes 34 Olympiade Vier van de twaalf nog levende Belgische olympische kampioenen zijn mannen. En de enige nog actieve atleet van dat kwartet is Greg van Avermaet. 36 jaar voor zijn gouden medaille was ook zijn vader Ronald geselecteerd voor de olympische wegrit in Moskou. Een dubbelinterview. De gouden medaille die Roger Ilegems meebracht uit Los Angeles lag meer dan dertig jaar in een bankkluis. En de sleutel vond hij niet meer. Speciaal voor Bahamontes liet de Hemiksemnaar de kluis open boren. Onze wielerwegen stonden dit voorjaar vol Japanse tekens gekalkt. Had dat iets met de nakende Spelen in Tokio te maken? We gingen op speurtocht en vonden op de flanken van de La Redoute Shinichiro Tajima, de grootste fan van Fumiyuki Beppu. Een donkerharige renner uit het Brusselse won in de jaren 60 en 70 bijna elke koers die er te winnen viel. Een trofee kon hij echter nooit bemachtigen, een olympische medaille. Enter zijn zoon, die in 2004 dat klusje alsnog voor de familie klaarde: Axel Merckx. Wat als een ubertribunaal tien jaar na datum Alexander Vinokourov en Roberto Uran toch nog op het matje zou roepen voor hun stukje theater in de finale van de olympische wegrit in 2012 op The Mail in Londen? Een eenakter. En ook: Michel Vaarten, Kempenzoon in Japan - de Russische kweekschool van wielertsaar Aleksandr Koeznetsov - de bronzen tandem van Daniel Goens en Robert van Lancker - de zeven Olympiades van Michel Wuyts.

Is Olympische Spelen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Olympische Spelen