Om Gods wil

Het kloosterleven intrigeert en inspireert. Neem daarbij de grote rol die kloosters en abdijen in de geschiedenis speelden en je hebt een recept dat iedereen die onze samenleving beter wil begrijpen, kan bekoren.

De bijdrage die de vele duizenden mannelijke en vrouwelijke kloosterlingen geleverd hebben aan de vooruitgang van stad en maatschappij, is immens. De ontwikkeling van ziekenzorg, wezenzorg, armenzorg, onderwijs, bejaardenzorg, pastorale en parochiale zorg in de loop van de eeuwen is in grote mate te danken aan deze religieuzen.

De voorbije decennia verdwenen verscheidene kloostercongregaties definitief uit Ieper. De kennis over deze kloosters is nu nog aanwezig maar zal vervagen. Anno 2021 zijn nog zes congregaties aanwezig in Groot-Ieper: zwartzusters, karmelietessen, Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid, Zusters van de Heilige Familie, Zusters Roesbrugge Dames en Zusters van Liefde van Heule.

Vanuit deze vaststelling groeide het idee om een publicatie te maken met een overzicht van alle congregaties die ooit in Ieper geweest zijn. Een ambitieus plan, met als resultaat 50 bijdragen geschreven door 20 auteurs.

Een uitgave van de Vrienden van de Sint-Maartenskathedraal Ieper vzw, september 2021.

Is Om Gods wil het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Om Gods wil