Onderweg...

Over mijn boek...

Het begon bij de Hippies die, na het puinruimen van de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw, op zoek gingen naar een nieuw soort samenleving van liefde, zonder oorlogen en belemmerende oude regels en instituten. 'Peace and Love' en 'Flowerpower' waren hun credo's.

De avontuurlijken onder hen trokken met de Magic Bus naar India waar zij geestverruimende middelen vonden, maar ook leermeesters ontmoetten die hen de weg naar hun idealen wilden wijzen met meditatie, yoga en wijsheid.

Het gevolg was dat aan de randen van de westerse maatschappij veranderingen plaats vonden die nog steeds doorwerken. Yoga en meditatie zijn nu algemeen geaccepteerd evenals alternatieve geneeswijzen. Woorden als 'goeroe' en 'avatar' zijn normaal geworden. Men is zich bewuster geworden van de natuur, de toestand van de planeet en zichzelf.

Deze zachte revolutie begon met fenomenen als idealistische woongemeenschappen en communes en de opkomst van goeroes en leermeesters, voornamelijk uit India.

Een van de meest bekende van hen, in de jaren zeventig en tachtig, was Bhagwan Shree Rajneesh, later bekend als Osho. Met zijn zeer controversiële uitspraken haalde hij vaak de media. Omdat hij voor vrije seks was, werd hij wel seksgoeroe genoemd en hij kreeg veel bekendheid omdat hij een vloot van Rolls Royce auto's tot zijn beschikking had, waarvan men abusievelijk meende dat die zijn persoonlijk eigendom waren.
Hij had honderdduizenden volgelingen, in Europa, Noord- en Zuid Amerika en Australië. Een verrassend hoog percentage had een universitaire of hogere beroepsopleiding. Ze kleedden zich in het rood, waardoor ze overal herkenbaar waren en trokken veel aandacht.

Behalve Bhagwan kregen veel meer Indiase leermeesters bekendheid in het westen. Zij leidden westerlingen op die ook weer de inzichten, wijsheden en methodieken van hun leraren verspreidden.

Ik maakte het allemaal mee. Ik werd geinspireerd door de visie van Bhagwan: een samenleving die gebaseerd is op meditatie en bewustzijn. Ik ontmoette de leermeester in Poona en leefde een tijd in diens commune in Amsterdam. Ik werd er hoofdredacteur van de Rajneesh Times. Later volgde ik Bhagwan naar de grote commune in de Verenigde Staten, Rajneeshpuram. Daar was ik getuige hoe mijn inspirator werd gearresteerd en gedeporteerd door de regering daar.
De dood van Bhagwan, inmiddels terug in Poona, heeft me diep geschokt. Ik was erbij. Dat was het begin van een zwerftocht door spiritueel India en daarbuiten. Langs ashrams, zoals die van Ramana Maharshi en de magiër Sathya Sai Baba. Ik heb interessante leermeesters ontmoet, waaronder de Dalai Lama en Thich Nath Hanh. Op de Kumbha Mela, de grote vierjaarlijkse samenkomst van miljoenen heilige mannen in India ben ik geweest.
Mijn persoonlijk leven is al even turbulent. Ik heb ontwikkelingswerk gedaan voor een internationale organisatie in Kenya, ben door Afrika getrokken waar ik een Noorse schone heb ontmoet. Ik reisde mee naar haar land, waar ik als los arbeider aan de Oslo Fjord mijn geld heb verdiend. In de Amsterdamse commune ontmoette ik nieuwe relaties.
De lezer kan volgen hoe, door de jaren heen, mijn inzichten zich verdiepen. Bijvoorbeeld wat de zin van mijn leven is.

Sanatan de Jongh Swemer

Is Onderweg... het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Onderweg...