Onderzoeksgids Instrumenten van de macht

De archieven van de Staten-Generaal uit de periode 1576-1796 behoren tot de belangrijkste bronnen voor het onderzoek naar de politieke en economische geschiedenis van de Republiek. Gemakkelijk toegankelijk zijn ze niet. De vorm en de structuur van de archieven en de archiefbestanddelen zijn, voor zover nog intact, een afspiegeling van de ingewikkelde staatsstructuur en de bijbehorende administratieve organisatie van die tijd.

Wie ze effectief wil raadplegen en interpreteren, wie zijn weg wil vinden tussen duizenden resolutieboeken, brievenbundels, verbalen, rekeningen, aktenboeken, traktaten en eigentijdse archieftoegangen, moet niet alleen enig inzicht zien te verwerven in de toenmalige administratieve gewoontes, maar ook in rol die de vergadering speelde binnen het bondgenootschap, de institutionele omgeving waarbinnen ze haar taken uitvoerde, de typen activiteiten die ze daarbij ontplooide en de manier waarop ze die activiteiten organiseerde. Door de gebrekkige documentatie van de werkprocessen en procedures en de talloze ingrepen die de archieven hebben ondergaan moet men daarbij onder alle interpretatielagen zien te kruipen die er gedurende vier eeuwen overheen zijn gelegd.

Dit boek is geschreven om die sluiers op te lichten door een gedetailleerde analyse van de archieven en van de werkprocessen die die archieven hebben gegenereerd. Het kan daardoor worden gelezen als een biografie van de archieven van de Staten-Generaal en als een biografie van de Staten-Generaal zelf.

Dit is van 1 van 2.

Inhoud:

Verantwoording

Uitgebreide inhoudsopgave

Proloog: De topografie van de macht: het binnenhof
Hoofdstuk 1: De archieven van de staten-generaal als object van onderzoek
Hoofdstuk 2: De vergaderingen van de staten-generaal