Onnavolgbare Jeeves

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 0
Literatuur & Romans Top25's 1   Topics 0
De onsterfelijke butler jeeves bezit de intelligentie die verder aan het gehele mensdom ontbreekt. De kwaaie maar rake, dodelijke, antwoorden welke wij 's nachts in bed woelend bedenken we te laat, veel te laat , spuit jeeves zonder moeite op. Voor de meest onmogelijke situaties weet jeeves a la minute een oplossing. jeeves weet alles wat er gebeurd is, en alles wat er gebeuren zal, Wat jeeves niet weet, is de moeite van het opnoemen , niet waard. En daarbij beschikt jeeves in ruime mate over moederlijke gevoelens. Dat klinkt gek, maar het is niet op een andere manier uit te drukken. jeeves beschouwt ' 1 de dwaasheden van zijn meester Bertie Wooster en diens 'rijpe' vrienden met het welwillende oog waarmee een kloek haar kiekens in de zon ziet dartelen. Hij weet dat 1 ze niet wijzer zijn, en blijft ze met onverbiddelijke doeltreffendheid uit de soep helpen waar ze zich altijd,weer in begeven. Slechts op ??n punt is Jeeves onvermurwbaar:' hij gaat er vanuit dat hij met heren te maken heeft; wie als heer tekort schiet, door het dragen van felgekleurde dassen, wilde sokken, of exotische hoofddeksels, ligt er uit. Welke dwaasheden het hart ook bewegen, het uiterlijk moet onberispelijk zijn, anders trekt jeeves zich in kille onbewogenheid terug en laat zijn kiekens hulpeloos in de soep zwemmen. Dat is zijn idee van opvoeding, en het is de slechtste methode nog niet.
Fictie overig algemeen
Van Holkema & Warendorf