On/Off

De hoeveelheid digitale technologie om ons heen groeit onstuimig en verrijkt ons leven op soms onvoorstelbare wijze. Maar dat is niet het hele verhaal. Wat gebeurt er met onze creativiteit, onze cultuur, ons geheugen en ons zelfbeeld door al dat gemak, al die hulp en afleidingen? Staan we wel stil bij ongewenste en vaak zeer subtiele gevolgen - en kunnen we daar nog iets tegen doen?

In On/Off bespreekt mediawetenschapper Sidney Vollmer op toegankelijke wijze zijn eigen worsteling met digitale verlokkingen. Van een jeugd vol videobanden, msn-chats en Nintendo en het lenen van zijn moeders mobiele telefoon komt hij uit bij de algoritmes, big data en kunstmatige intelligentie van nu. Hij laat op een fascinerende manier zien wat voor belangrijke voorlopers onze huidige digitale wereld kent, beschrijft enkele cruciale verschillen tussen toen en nu en vertelt welke stappen wij als gebruikers kunnen nemen om onze afhankelijkheid van moderne technologie - ons digitalisme - te lijf te gaan.

On/Off is een persoonlijke en openhartige zoektocht naar balans in digitale tijden.

Recensies (1)

Is On/Off het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op On/Off