Onorthodox

Onorthodox

Gelezen 114 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 132 Favoriet 4 Recensies 4
Non-fictie Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 2   Topics 0
Als kind groeit Deborah Feldman op in de gesloten wereld van de Satmargemeenschap in Brooklyn. Ze moet gehoorzamen aan de regels en structuren van deze strengchassidische joden, waarin de rol van de vrouw enkel dienend is. Op haar zeventiende wordt ze uitgehuwelijkt en twee jaar later krijgt ze een zoon, maar dan is haar vrijheidsdrang niet meer te stuiten. Ze wil koste wat het kost een vrij leven leiden.

In haar aangrijpende memoires beschrijft Feldman haar jeugd en uiteindelijke vlucht uit de religieuze sekte, waarbij het soms moeilijk voor te stellen is dat deze gebeurtenissen slechts enkele jaren geleden plaatsvonden, en wel midden in New York.

Literaire non-fictie algemeen
De Geus
21 augustus 2018
21 augustus 2018

Een geestelijke gevangenis als leven

door: Jeanette 1 reactie 1 like

De Satmar is de grootste chassidische beweging die er is. Chassidisch jodendom is een ultraorthodoxe richting en die wordt ook wel "de vromen" genoemd. Wereldwijd kent deze sekte, want zo mogen we het wel noemen, zo'n 120.000 aanhangers waarvan er ongeveer 60.000 in de wijk Williamsburg in...

Reacties op: Onorthodox