Onuitwisbaar

Onuitwisbaar

Rank 1036 Gelezen 3 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 19 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Newsroom 1   Topics 0

In 2013 schokte de 29-jarige Edward Snowden de wereld toen hij brak met de Amerikaanse geheime diensten en onthulde dat ze in het allergrootste geheim proberen al ons digitale verkeer – elk telefoontje, elk bericht, elke e-mail – op onvoorstelbaar grote schaal te verzamelen en vast te leggen. Van iedereen die zich online begeeft, wordt zo een permanent en onuitwisbaar dossier bijgehouden. Zes jaar later, op 17 september aanstaande, verschijnt Onuitwisbaar, waarin Edward Snowden voor het eerst zijn volledige verhaal vertelt. In dit uiterst meeslepende boek laat hij zien hoe een intelligente jongen uit een idyllische buitenwijk, die opgroeide aan het begin van het internettijdperk en die daar al snel de opwindende vrijheid van ontdekte, later een digitale spion werd die mee zou bouwen aan het grootste surveillancenetwerk ooit. Snowden vertelt indringend hoe hij daarna in grote gewetensnood raakte en uiteindelijk, in ballingschap, uit zou groeien tot het geweten van ons online bestaan.

Onuitwisbaar is niet alleen scherpzinnig, elegant en overtuigend geschreven, maar ook indrukwekkend en ontluisterend; het heeft alles in zich om een klassieker te worden. ‘Terwijl ik door die tunnel liep, werd het me ineens duidelijk: hier voor me lag mijn toekomst. Ik wil niet beweren dat ik op dat moment een besluit nam. Zo neem je de belangrijkste beslissingen in je leven niet. Die neem je onbewust. (…) Dat was het cadeau dat ik mezelf gaf op mijn 29ste verjaardag: het besef dat ik een tunnel was ingegaan die uiteindelijk zou uitkomen bij één enkele, nog niet helder omlijnde daad.’

Edward Snowden werd geboren in Elizabeth City, North Carolina en groeide op in de buurt van de militaire basis Fort Meade in Maryland. Na zijn opleiding als systeemengineer kreeg hij een hoge functie binnen de CIA en werkt hij wereldwijd aan diverse projecten voor de NSA. Hij ontving verschillende prijzen voor zijn verdiensten, waaronder de Right Livelihood Award, de Duitse Whistleblower Prize, de Ridenhour Prize for Truth-Telling en de Carl van Ossietzky-medaille van de International League of Human Rights. Tegenwoordig is Snowden voorzitter van de Raad van Bestuur van de Freedom of the Press Foundation.

Mens & Maatschappij , Literaire non-fictie
Balans, Uitgeverij
16 september 2019
9789463820691 , 9789463831475 , 9789463820707

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,99 Bestel het e-book € 11,99

Lezersrecensies (1)

Edward Snowden: de verrader verraden

door: Peter Vanderfeesten 2 likes
sgrixQx.png Kortgeleden is het boek van Edward Snowden uitgekomen: "Onuitwisbaar", een vertaling van de originele titel "Permanent record". Ik heb het gelezen en ik wil het je heel graag aanbevelen. Waarom zou je het lezen? Wel, het geeft je een inzicht in de wereld waarin we nu leven, een inzicht dat je...