Onze gratie en genade

Misdaad en vergiffenis in de Bourgondische Nederlanden in Onze gratie en genade, samengesteld door Walter Prevenier en Peter Arnade.

Kom mee naar de straten van de Bourgondische Nederlanden. De taveernes, de werkplaatsen, de huizen en de bordelen: ze komen allemaal aan bod in dit boek over de gewone man in de vijftiende eeuw. Familietwisten, burenruzies, ontrouw en ontvoering worden liederlijk en schaamteloos gedetailleerd beschreven in gratieverzoeken en genadebrieven van het volk aan de hertogen.

Hoogleraren Walter Prevenier en Peter Arnade onderzochten waarom de Bourgondische hertogen gratie verleenden en hoe dat in verhouding stond met de traditionelere juridische mores van die tijd. Ze ontdekten dat de genadebrieven een rijke historische bron zijn over het alledaagse leven in de late middeleeuwen. De mooiste, spannendste en treffendste verhalen hebben ze opgetekend in Onze gratie en genade.

Peter Arnade is hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Hawaii en gespecialiseerd in de Nederlandse geschiedenis tot de zestiende eeuw. Walter Prevenier is emeritus professor geschiedenis aan de Universiteit van Gent en een expert op het gebied van de geschiedenis van Bourgondië.

Is Onze gratie en genade het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Onze gratie en genade