Onzichtbare ouders

Een jaar lang, ook na de moord op Theo van Gogh, wist journaliste Margalith Kleijwegt door te dringen tot de ouders van een zwarte vmbo-klas in Amsterdam-West. De buurt waar ook Mohammed B. opgroeide en naar school ging.

Kleijwegt wilde weten wie de ouders zijn, hoe ze leven, wat ze van hun kinderen verwachten.

Ze stuitte op een geheel geïsoleerde wereld. Ik vind het zo apart dat u hier bent , zei het zusje van een van de leerlingen. Er komt nooit een Nederlander bij ons thuis.

Onzichtbare ouders is een uitzonderlijk boek. Niet alleen vanwege de literaire manier waarop Kleijwegt verslag doet van haar journalistieke onderneming, maar ook omdat niet eerder een zo gedetailleerd beeld is geschetst van de wereld van gewone allochtone gezinnen.

Een belangrijk boek. Alle opiniemakers die voorwenden alles te weten over hoe het zit en onbekommerd hun scherp bedoelde columns, artikelen, leuke filmpjes en ander mediagetetter blijven afscheiden, zouden het eerst even moeten lezen. Wim de Bie op zijn Bieslog

Aangrijpend en beklemmend. de Volkskrant

Uitermate helder en zonder enig vooroordeel geschreven. GPD-dagbladen

Nu al een klassiek journalistiek document. Geert Mak

Margalith Kleijwegt is redacteur bij Vrij Nederland.

Recensies (1)

Is Onzichtbare ouders het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Onzichtbare ouders