Ooggetuigen van de Nederlandse slavernij

De geschiedenis van het slavernijverleden staat volop in de belangstelling, maar zelden horen we de stemmen van de mensen die erbij betrokken waren ze?lf. Toch zijn de verhalen van deze ooggetuigen er. De samenstellers van deze bundel verzamelden tal van historische documenten, waaronder brieven, dagboeken en memoires. Geschreven door tot slaaf gemaakten, slavenhouders, bestuurders en anderen die betrokken waren bij de Nederlandse slavernij. Zo zien we de mishandeling van slaven in Suriname rond 1752, zijn we bij de verhoren van de opstandelingen in Berbice van 1763, en leven we intens mee met de oude vrouw die een smeekbede aan haar voormalige eigenaar schrijft.
Ooggetuigen van de slavernij geeft ons vanuit verschillende perspectieven een uniek beeld van de mensen voor wie de Atlantische slavernij hun dagelijkse realiteit was.

Is Ooggetuigen van de Nederlandse slavernij het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ooggetuigen van de Nederlandse slavernij