Ten exempel van anderen

Ten exempel van anderen

De piratenschepen de Trompeuse en de Resolution waren een van de eerste van het gouden piratentijdperk dat eindigde in de jaren 1720 met de iconische kapiteins als Edward Teach, Ann Bonny en Jack Rackham. De reputatie van kapitein Jean Hamlin en zijn bemanning was eind zeventiende eeuw afschuwwekkend. Hoewel Hamlin zelf uit handen van de autoriteiten wist te blijven, gold dit niet voor een deel van de bemanningen van de Trompeuse en de Resolution. In Suriname en op het Deense St. Thomas werden verschillende groepen voor het gerecht gebracht.

Details over deze processen zijn grotendeels onbekend gebleven doordat de belangrijkste archiefstukken over de reis eeuwenlang weggestopt zaten in het archief van de Sociëteit van Suriname, een plek waarvan niemand wist dat het een schat van gegevens over deze zeerovers herbergde. Zoals de bronnen in dit deel van de reeks Werken van de Linschoten-Vereeniging laten zien, lag de oorsprong van de Trompeuse nog in de wereld van de boekaniers in de Cariben, maar behoorde de roversgroep tegen het einde van hun reizen tot de nieuwe wereld van de piraten die hun werkterrein verplaatsten naar de Afrikaanse slavenkust, Zuid- en Noord-Amerika en op den duur zelfs voorbij de Atlantische Oceaan.

De verzameling ondervragingen van bemanningsleden die in dit deel zijn opgenomen maken veel duidelijk over de achtergrond van de zeerovers, het leven aan boord van deze schepen en hoe deze piraten hun strategie en werkterrein bepaalden.
Geschiedenis & Politiek
Vaderlandse geschiedenis