Ooghoogte

Rank 5232 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Om de bergsport, de meest veelzijdige onder de sporten, succesvol te kunnen beoefenen, vergt een mens het uiterste van zijn lichaam en geest. Een klimmer begeeft zich op plaatsen waar gewone mensen niets te zoeken hebben, maar juist daarom is er daar voor hem veel te vinden. Klimmen is een geestesgesteldheid, een manier van leven. Wie ervoor kiest, wil alleen nog maar naar beneden om zo spoedig mogelijk weer omhoog te kunnen. Op onherbergzame plaatsen is een mens volledig op zichzelf aangewezen en concentreert zijn wereld zich in de volgende weloverwogen stap die hij moet nemen. Hij vergeet de rompslomp van het alledaagse leven en komt in deze extreme situatie in contact met de kern van zijn persoonlijkheid. Zijn blik wordt niet alleen daardoor verruimd, ook de mensen en situaties die hij op zijn pad tegenkomt en de organisatorische obstakels die voorafgaand aan het klimmen overwonnen moeten worden, verdiepen zijn ervaringen. Menno Boermans en Melvin Redeker maken hun beoefening van de bergsport nog veelzijdiger door haar uit te breiden met fotografie. Met hun beelden maken zij de allesomvattende ervaring die de bergsport voor een mens kan betekenen aanschouwelijk van zeeniveau tot aan de hoogste toppen.

Focus Publishing B.V.
01 januari 2007