Oostwaarts

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Oostwaarts van Jolanda Ivonne Clément is een indrukwekkende debuutroman over de verstrekkende gevolgen van keuzes in tijden van oorlog. Voor de lezers van John Boyne.
1952. De twaalfjarige Heindert kent het verleden van zijn moeder, Suze, niet. Dat ze in de oorlog een relatie had met een jonge Wehrmachtsoldaat weet hij niet, en evenmin dat hij een zoon is van die Duitser. Hoewel zijn moeder en hij telkens verhuizen – van dorp naar stad en terug – heeft hij een goed leven, dat draait om dromen en plaatjes. Maar ditmaal, nu ze in allerijl hun spullen pakken om te vertrekken, lijkt het menens. Ze laten alles achter en vertrekken met onbekende bestemming. Tijdens de vlucht ontdekt Heindert steeds meer van zijn verzwegen afkomst.
Oostwaarts van Jolanda Ivonne Clément is een indrukwekkende roman, die de tragedie toont van de jonge moeder, die een relatie had met een Duitse soldaat en daarvoor na de oorlog wordt geknipt, geschoren en gefilmd. De impact hiervan op haar en haar half-Duitse zoon Heindert wordt de lezer duidelijk via zijn adolescente observaties en de inzinkingen van de getraumatiseerde Suze.

Ambo|Anthos
20 augustus 2021