Op verhaal komen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Terugkerende dode neemt wraak Vissers die uitvaren op Goede Vrijdag vangen doodskoppen Meermin speelt op harp Heks als kat herkend dankzij trouwring Gloeiend kruis straft vermetele gasten Rijke heer onderhandelt met het spook van zijn grootvader Dwaallicht als dekmantel voor moord Het lijken fictieve titels uit de afdeling ‘HORROR’ van de bibliotheek. En toch is het ‘allemaal écht gebeurd’... Het zijn sagen die behoren tot de verhalenschat van onze voorouders. Over geesten, heksen, duivels, weerwolven, spoken, rovers en andere lugubere creaturen die kommer en kwel brengen. Zo probeert de mens vertellend in het reine te komen met zijn angsten en doembeelden. Op verhaal komen. West-Vlaams sagenboek maakt een onbekend stuk cultureel erfgoed toegankelijk. De vertellingen zijn een kennismaking met de mentaliteit van de mensen vroeger en hun dagelijkse bekommernissen. Nieuw en handig zijn de registers op allerhande trefwoorden, zodat je specifieke sagen snel kunt opzoeken. Dit is een uniek algemeen sagenboek voor West-Vlaanderen. STEFAAN TOP, hoogleraar Volkskunde aan de K.U.Leuven, heeft heel Vlaanderen op zijn volkssagen onderzocht en geeft nu een representatieve selectie aan alle geïnteresseerden terug.

Davidsfonds
24 februari 2020