Opgejaagd

Rank 7718 Gelezen 13 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
Junior Lijsten 1   Topics 0
Maira woont met haar hele familie in woonwagens. Maar het zwervend bestaan is niet makkelijk en de maatregelen van de nazi s tegen hun volk worden steeds harder. Het gezin duikt onder in een huis en Maira moet afscheid nemen van hun paardje. En dan bonst op een ochtend de politie op de deur.

Drie dagen later, in Kamp Westerbork, stapt het gezin in de trein die hen naar Auschwitz zal bregen. Deuren schuiven dicht, grendels klappen naar beneden. Maar Maira is er niet bij. Verstopt achter een barak ziet ze de trein vertrekken. Zal ze haar moeder en haar zusjes ooit nog terugzien?

Het wordt vaak vergeten: niet alleen Joden werden in de Tweede Wereldoorlog vervolgd, maar ook andere groepen. Maira behoort tot de Sinti, die al eeuwen in familieverband door West-Europa trokken. Net als de Roma uit Oost-Europa werden de Sinti `zigeuners genoemd. Ook door de nazi s, die hen lieten oppakken en naar de kampen in Polen stuurden. Om te werken, zeiden ze

Kind & Jeugd
Fictie 10-12 jaar