Over de gekte van een vrouw

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
De achttienjarige Noenka wordt, wanneer zij als lerares het nest verlaat, in een samenleving gezogen die vibreert van identiteiten, botsende levensovertuigingen, agressie en persoonlijke belangen. Na negen dagen scheidt zij van haar gewelddadige man Louis en begint ze verhoudingen die haar niet bieden wat ze zoekt. Er wordt over haar geroddeld tot zij niet veilig meer is. Haar ouderlijk huis valt langzaam uiteen door de kanker die haar moeder velt, waardoor zij moet terugkeren naar haar geboortedorp. Per toeval vindt zij een uitweg die haar levensgeluk schenkt.
Over de gekte van een vrouw is een belangrijke roman over het vrouw-zijn in de jaren tachtig, waarin de koloniale geschiedenis van Suriname voelbaar wordt.

Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in 1982 in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van de vrouwelijke identiteit. Met dit boek zorgde Roemer voor een compleet eigen geluid in de Nederlands-Caribische literatuur en veroverde daarmee een Europees lezerspubliek. Door de positie van het hoofdpersonage, dat ten onder gaat aan masculien-maatschappelijk normbesef, werd dit boek daarnaast een grote hit in de feministische wereld. Er werden ruim 40.000 exemplaren van verkocht.

‘Een naar binnen gekeerde roman vol erotiek en poëzie, tegen de achtergrond van de koloniale geschiedenis van Suriname. De thrillerachtige sfeer, gecombineerd met de poëtische beschrijving van de vrouwelijke binnenwereld, maakt het tot een heel bijzonder boek.’ Trouw

‘Een pornografische roman.’ Dineke Schouten

‘Van alle Nederlands schrijvende auteurs benadert Astrid Roemer het meest de principes van de “écriture féminine”, met het verschil dat zij in haar welbewust revolutionair omgaan met taal-, stijl- en beeldconventies bovendien haar zwart bewustzijn tot uitdrukking brengt.’ Hannemieke Stamperius, Opzij over ‘De beste vrouwenboeken’

Prometheus
12 maart 2021
12 maart 2021

Reacties op: Over de gekte van een vrouw