Over waarheid

Volkskrant:

Over waarheid

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0

Populisme en extremisme van links en rechts, sociale media en mainstream media, opiniemakers, politici, nieuwslezers én nieuwsconsumenten. Allemaal hebben we te maken met waarheid. Bestaat dé waarheid, of heeft ieder zijn/haar waarheid? En hoe verhouden alternatieve waarheden zich tot wat is uitgeroepen tot de waarheid of waarheid is? Dit boek bevat een selectie van George Orwells vooruitziende, heldere en stimulerende geschriften over waarheid en leugen. Het is een bloemlezing uit Orwells novellen en essays over onderwerpen zoals populisme, wreedheid en oneerlijkheid in de politiek, nationalisme en partijdigheid, politiek bedrog, een gecentraliseerde pers, zelfcensuur, het verkrijgen van macht door fraude, onduidelijk taalgebruik, ‘newspeak’ en ‘doublethink’. 'Over waarheid' zou verplichte lectuur moeten zijn voor elke aankomende politieke journalist of auteur. ‘Fake news’ en ‘post truth’ krijgen een totaal andere dimensie, na het lezen van Orwells inzichten.

25 oktober 2021
25 oktober 2021