Over wilskracht

Wilskracht is de stille kracht die ons motiveert om door te gaan wanneer we bijna willen opgeven, die ons tot diep in de nacht wakker houdt als we moeten studeren, en die ons kalmeert als we boos worden. Het is een eigenschap die belangrijker is dan intelligentie, belangrijker dan connecties, en belangrijker dan opleidingsniveau.

*Over wilskracht* gaat over zelfdiscipline, over wat de oude filosofen praktiseerden en moderne wetenschappers ontdekten. Het is een zoektocht naar de diepste wortelen van het menselijk succes: onze capaciteit om aangeboren impulsen te beheersen en te richten naar doelen die de grenzen van ons voorstellingsvermogen uitdagen. Het boek neemt de lezer mee door de eeuwen, van onze vroegste evolutie naar onze tijd, om stap voor stap de processen te ontdekken die ten grondslag liggen aan onze psychische ‘successpier’.

In het boek reizen we om te beginnen langs ons geheugen en langs onze emoties, verlangens, drijfveren en attitudes om onze onbewuste impulsen beter te leren kennen. Pas als we die goed kennen, wagen we de stap naar het opstellen van doelen, naar plannen en naar het behalen van ongedachte prestaties. We verkennen tactieken om tegen minimale inspanning een maximaal resultaat te behalen. We zoeken naar methoden om moeiteloos zelfdiscipline uit te oefenen. We toetsen manieren om onze successpier te trainen, te ontwikkelen, te herstellen en te ontzien. En dan, tot slot, kijken we terug op wat die tocht heeft opgeleverd. Wat hebben we in handen, en bestaat er zoiets als teveel zelfcontrole?

Edwin Zasada (1985) begon zijn loopbaan als officier bij de landmacht, waarna hij verschillende leidinggevende functies vervulde in het bedrijfsleven.

Is Over wilskracht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Over wilskracht