Overleven in Berlijn

Overleven in Berlijn

Begin maart 1943 wordt de vijfentwintigjarige Adri Schuurman vanuit zijn woonplaats IJsselstein op transport gesteld naar Berlijn waar hij door de Duitse bezetter tewerk is gesteld. Hij zal er tot februari 1944 blijven. In die periode schrijft hij vele brieven naar Anny Koenen uit Zuilen, met wie hij verkering heeft. Zijn zoon vertelt, aan de hand van de brieven en aanvullende bronnen, het verhaal van Adri.

Overleven in Berlijn beschrijft hoe Adri Schuurman beleefde wat hem overkwam. In zijn woonsituatie, het werk in de fabriek, het contact met Holland, de toenemende bombardementen en de gevolgen daarvan voor de burgerbevolking. Van een bijzondere inhoud zijn de passages over zijn ervaringen van kerkelijke vieringen, zijn diep rooms-katholieke geloof en, daarmee verbonden, zijn onvoorwaardelijke liefde voor Anny en zijn verlangen naar een gezinsleven met haar, als de oorlog eenmaal voorbij is.

Dit boek laat zien hoe je met behulp van liefde en een diep geloof kunt overleven.

Martin Schuurman is zelfstandig sociaalwetenschappelijk onderzoeker in de gehandicaptenzorg en publiceerde diverse boeken, artikelen en essays.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen