Oxford en Cotswolds

Oxford en Cotswolds

Wie Oxford zegt, heeft het vaak over de beroemde universiteit. En terecht, de stad en de onderwijsinstelling zijn al eeuwen nauw met elkaar verbonden. Sterker nog, de universiteit bepaalt grote delen van het stadsbeeld. Overal stuit je op Harry Potter-achtige bibliotheken en zalen, indrukwekkende collegegebouwen en zie je studenten en docenten in vol ornaat over straat lopen.

Maar Oxford is meer dan haar universiteit. De stad heeft een rijke geschiedenis en verschillende levendige wijken. Het is juist het samenspel tussen ‘town and gown’, de stad en de universiteit dus, dat Oxford gemaakt heeft tot wat het is: een levendige stad die uitnodigt om al haar facetten te ontdekken.
Direct om de hoek van Oxford beginnen de Cotswolds, een landelijk gebied met kleine, schattige dorpjes, uitgestrekte velden en beroemde herenhuizen en paleizen. Uitgeroepen tot een ‘Area of Outstanding Natural Beauty’ is het beschermde gebied ook onder Britten een gewilde vakantiebestemming.

Birte Schohaus is journalist en onderzoeker voor verschillende Nederlandse media, waaronder Follow the Money, NRC Handelsblad en De Groene Amsterdammer. In 2018 verhuisde ze met haar man naar Oxford, waar hij werkt in de wetenschap en zij naast haar journalistieke werk de Engelse cultuur verkend. Samen met hond Boston wordt de omgeving Oxford wandelend verkend.
Reizen & Talen
PassePartout reizen