Paniekspinnen

Geluk zit m in kleine dingen. Dat weet ik natuurlijk diep in mijn hart al mijn hele leven, maar het is makkelijker om dat te zien als Magere Hein zijn tomtom heeft ingesteld op je adres.

Toen Bibian Harmsen in november 2011 hoorde dat ze alvleesklierkanker had, besloot ze te doen wat ze van kinds af aan het liefste deed: schrijven, op haar weblog. `Paniekspinnen noemde ze het, zoals poezen die bang zijn of pijn hebben soms ook gaan spinnen.
Ze schreef aangrijpend en met bijtende humor over de oncoloog in het ziekenhuis, het kiezen van een grafkist, pijnlijke gesprekken met een nietsvermoedende kapper over haaruitval en over de schrijnende relatie met haar ouders.
Ondertussen ging het gezinsleven door: liedjes zingen met haar kinderen, uitstapjes maken, Sinterklaas vieren en eigenlijk `heel gelukkig zijn, afgezien van die pancreaskanker dan.
Zij overleed in de zomer van 2012.

Bibian Harmsen (1971-2012) was getrouwd, moeder van drie kinderen, ontwerper, bassist en zangeres van de band Emma Peel, en eigenaar van Platenlabel Triple S. Records en columnist bij Margriet.

`Een hartverscheurend mooi, ontroerend en eerlijk verslag. Susan Visser

`Het lijkt onmogelijk om zoiets verschrikkelijks zo mooi te kunnen beschrijven. En toch blijkt het te kunnen - althans, Bibian Harmsen kan het. Aaf Brandt Corstius

`Alleen de allergrootste kunstwerken maken te tegelijkertijd diep droevig en zeer gelukkig - Bibian heeft zon kunstwerk gemaakt. Theodor Holman

Recensies (1)

Is Paniekspinnen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Paniekspinnen