Paul de Lussanet

Paul de Lussanet

Vanaf zijn kindertijd was voor Paul de Lussanet schilderen zijn ambitie. De jonge Paul krijgt de eerste schilderlessen van zijn grootouders, kunstenaars in Laren. Zijn volgende leermeester is Oskar Kokoschka, bij wie hij in Salzburg in de leer gaat. De bezielde Oostenrijkse expressionist leert hem het pure schilderen in felle kleurvlakken. Na het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen vertrekt Paul de Lussanet naar het walhalla voor elke schilder in die tijd: Parijs. Toch is zijn eerste grote tentoonstelling in 1965 in Laren, waar hij kind aan huis is in het befaamde kunstbolwerk ‘Jagtlust’ van hartsvriendin Fritzi ten Harmsen van der Beek. Pauls surrealistische glamourportretten trekken veel aandacht. Hij kan sindsdien rekenen op trouwe verzamelaars. In de jaren zeventig is de schilder ook regisseur van de speelfilms Lieve Jongens en Mysteries. +

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen