Pijn

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Chronische pijn is complex, en kent meerdere gezichten: fysiek, geestelijk, emotioneel, cultureel en sociaal. Zodra fysieke pijn langdurig wordt bestreden met zware pijnstillers, kan er een nieuw probleem ontstaan: dat van verslaving. Chronische pijn kan ook leiden tot vereenzaming, depressie en werkeloosheid. Daarnaast is het pijnprobleem in sommige gevallen ondoorgrondelijk, onbeheersbaar en onbehandelbaar.

'Pijn. Over leven met een meerkoppig monster' overstijgt kille statistische feiten, bijvoorbeeld dat één op de vijf Nederlanders pijnpatiënt is. Henk Driessen schrijft uit eigen ervaring en beschrijft enkele chronische pijnervaringen in Nederland, Afrika, Azië en Amerika. Lezen over pijn en lijden biedt niet alleen inzicht in de eigen pijn, maar ook in die van medemensen bij hun worsteling met het meerkoppig monster.

'Met het vervolg op 'Pijn en cultuur' verdiept Driessen op fascinerende wijze onze relatie tot pijn door literatuur, observatie in wereldculturen en wetenschap te vervlechten. Maar Driessen gaat nog dieper door zijn persoonlijke weergave van pijn toe te voegen waardoor het boek ontroert en een dieptragisch element krijgt.' - Abdelkader Benali

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen