Plaatsen van herinnering

Rank 7451 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Plaatsen van herinnering is een ontdekkingstocht door de geschiedenis van de Lage Landen langs 160 plaatsen samengesteld als vierdelige reeks. In het eerste deel 'Nederland van prehistorie tot Beeldenstorm' komen op verkennende wijze veertig gedenkplaatsen uit de Lage Landen aan bod. Het tweede deel 'Nederland in de negentiende eeuw' beschrijft de plaatsen waarmee we onlosmakelijk verbonden zijn met de negentiende eeuw. Het huisje van waar van Gogh 'de aardappeleters' schilderde, het Rijksmuseum en het Concertgebouw zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. In het derde deel 'Nederland in de zeventiende en achttiende eeuw' vertellen deskundigen op een toegankelijke manier over de historische gebeurtenissen op veertig plekken in Nederland die in de zeventiende en achttiende eeuw plaatsvonden. In dit derde deel zijn onder andere de Duinen bij Nieuwpoort, de Nachtwacht en het Spinozahuis in Rijnsburg opgenomen. In het vierde deel ' Nederland in de twintigste eeuw' komt het recente verleden weer tot leven. De hoogte- en dieptepunten van onze politieke, militaire, economische, sociale, culturele en sportieve geschiedenis worden behandelt in veertig meeslepende hoofdstukken.

Bert Bakker
04 januari 2006