Plastic soup atlas van de wereld

We profiteren elke dag van de voordelen die plastic ons biedt. Dezelfde eigenschappen die de afgelopen zeventig jaar plastic zo populair hebben gemaakt, blijken echter funest voor ecosystemen. Plastics zijn niet oplosbaar in water en vergaan niet. Wat plastic in het milieu wel doet, is uiteenvallen in steeds kleinere fragmenten. Daartoe behoren de microplastics. Die zijn zo klein dat ze niet meer zichtbaar zijn voor het blote oog en gemakkelijk voedselketens kunnen binnendringen. Zwerfplastic en microplastics worden door het milieubureau van de Verenigde Naties, de UNEP, beschouwd als een van grootste wereldwijde milieuproblemen. Het probleem heeft ook een naam: plastic soup. De plastic soup is overal. Veel diersoorten hebben last van plastic; ze krijgen het binnen, verwonden zich of stikken erin. En ook de mens krijgt de soup inmiddels letterlijk op zijn bord. Aanwijzingen voor gezondheidsschade stapelen zich op. De Plastic Soup Atlas van de Wereld is thematisch opgebouwd en biedt in zestig rijk geïllustreerde onderwerpen een overzicht van de wereldwijde plastic soup. Het eerste deel is gericht op de oorzaken, het tweede op mogelijke oplossingen. De overkoepelende, niet mist te verstane boodschap is dat er alles aan gedaan moet worden om deze vervuiling te bestrijden.

04 juni 2020