Praktische ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk (e-book)

Een sociaal werker komt in aanraking met allerlei mensen met elk hun eigen ontwikkelingsvraagstukken. Om al deze mensen goed te kunnen begeleiden, moeten sociaal werkers kennis hebben van ontwikkelingspsychologie. In Praktische ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk staat de praktijk van de sociaal werker centraal, ontwikkelingstheorieën worden direct gekoppeld aan de beroepspraktijk. In ieder hoofdstuk wordt helder omschreven waarom een sociaal werker de betreffende kennis uit de ontwikkelingspsychologie nodig heeft en hoe deze kennis toegepast moet worden. Het boek beschrijft de volledige levensloop van de mens, beginnend bij de prenatale periode en de voorschoolse ontwikkeling en eindigend bij de oudere. Ieder hoofdstuk kent een vaste structuur waarbij eerst de belangrijkste ontwikkeling uit de fase in kwestie wordt geïntroduceerd met een praktijkcasus. Om nog meer inzicht te krijgen in de relevantie van de ontwikkelingstheorieën, eindigt ieder hoofdstuk met een aantal opdrachten waarbij studenten de theorie kunnen toepassen.

?-Geschreven vanuit de beroepspraktijk van de sociaal werker;
?-helpt studenten bij het herkennen en praktisch toepassen van theorieën uit de ontwikkelingspsychologie;
?-omschrijft de volledige levensloop, van prenatale ontwikkeling tot oudere.

Bij dit boek hoort ook een online omgeving met ondersteunend materiaal. Studenten vinden op de website oefentoetsen en links naar relevante video’s. Docenten kunnen er terecht voor extra achtergrondinformatie en ondersteunende figuren en tabellen. Ook kunnen docenten zelf hun eigen toetsen samenstellen met Toets-op-maat.

De auteurs
Vanessa Landsmeer-Dalm studeerde orthopedagogiek aan de universiteit Leiden. Als eigenaar van haar eigen praktijk begeleidt ze kinderen en (jong)volwassenen met allerlei ontwikkelingsvraagstukken. Daarnaast heeft ze ruime ervaring in het ontwikkelen van leermateriaal voor zowel het mbo als het hbo
Esther Goudswaard-Houben studeerde orthopedagogiek aan de universiteit Leiden. Ze is docent voor de HBO Bachelors Pedagogiek, Toepaste psychologie en het HBO-programma Social Work van de NTI. Ze heeft ruime ervaring als onderwijsontwikkelaar voor verschillende hogescholen. Daarnaast is ze werkzaam als orthopedagoog voor individuen en bedrijven.

Gezondheid & Psychologie
Noordhoff Uitgevers B.V.