Prikkeldraad

Als je erop let, zie je het overal. Hoe is het mogelijk dat zo’n onooglijk product al bijna anderhalve eeuw zo’n grote invloed heeft op de wereld? Prikkeldraad heeft een fascinerende geschiedenis. Het maakte een einde aan het Wilde Westen. Het veranderde de manier van oorlog voeren. Wat werkte bij dieren, lukte ook met mensen. Zo ontstond een wereldwijd web van barrières. Om bezit te eschermen. Om rijk van arm te scheiden. Om een schijn van veiligheid te bieden. Dick Wittenberg zocht het menselijke verhaal achter het kille ijzer. Hij reisdenaar de Amerikaanse stad DeKalb, waar prikkeldraad werd uitgevonden. Hij zwierf langs het ‘dodendraad’ tussen Nederland en België. Hij trok naar de hekwerkwijken in Johannesburg. Vlijmscherp laat hij zien hoe prikkeldraad ons verdeelt: in hen die binnen mogen en hen die buiten staan.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Prikkeldraad het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Prikkeldraad